Soal
Merbah, tempua di pohon sena
Makan sama berkawan-kawan
Apakah petua untuk diguna,
Jawab
Berkawan-kawan gelak-ketawa,
Menjadi amalan tak jemu-jemu
Guru jangan dicacat-cela,
Pasti Tuhan kan memberi restu.
"Behave towards everyone as if receiving a great guest"Guru adalah sebagai penyampai ilmu, dan murid pula, penerima ilmu. Proses dua-hala dalam penyampaian ilmu pengetahuan seharusnya berjalan lancar tanpa halangan. Halangan di sini boleh bersifat fizikal dan mental yang datangnya daripada murid-murid sendiri.
Adalah sebaik-baik cara jika murid tidak bersikap suka 'mengkritik' guru, misalnya tentang sifat fizikal dan keadaannya berpakaian. Ini adalah sama seperti mengejek dan menjadikan segala-galanya mengenai guru itu sebagai bahan ketawa. Hindarkan perbuatan ini!
Murid seperti ini biasanya lebih suka membuang masa dan kurang menumpukan perhatian terhadap pelajaran. Jadi, di manakah letakkan keadilan? Ilmu diperlukan sedangkan murid tersebut mencacat-celakan orang yang memberinya ilmu! Malangnya, pada tahap ini seseorang murid masih belum layak disuruh membuat pilihan sama ada "mengkritik" guru atau berhenti sekolah, atau di sebaliknya.
Guru adalah sebagai penyampai ilmu, dan murid pula, penerima ilmu. Proses dua-hala dalam penyampaian ilmu pengetahuan seharusnya berjalan lancar tanpa halangan. Halangan di sini boleh bersifat fizikal dan mental yang datangnya daripada murid-murid sendiri.
Adalah sebaik-baik cara jika murid tidak bersikap suka 'mengkritik' guru, misalnya tentang sifat fizikal dan keadaannya berpakaian. Ini adalah sama seperti mengejek dan menjadikan segala-galanya mengenai guru itu sebagai bahan ketawa. Hindarkan perbuatan ini!
Murid seperti ini biasanya lebih suka membuang masa dan kurang menumpukan perhatian terhadap pelajaran. Jadi, di manakah letakkan keadilan? Ilmu diperlukan sedangkan murid tersebut mencacat-celakan orang yang memberinya ilmu! Malangnya, pada tahap ini seseorang murid masih belum layak disuruh membuat pilihan sama ada "mengkritik" guru atau berhenti sekolah, atau di sebaliknya.
No comments:
Post a Comment