Wednesday 3 March 2004

prestasi pelajaran

Soal

Tuanku, pengajar bijak bistari,
Berikan saya satu jawapan
Annakku belajar setiap hari,
Sedangkan prestasinya tidak memuaskan.

Jawab

Anakmu punya ibu dan bapa,
Selalukah berada dalam kesibukan?
Kalau begitu keadaan rupa
Sedarkah yang dia sudah ketinggalan?

"Stumbling is not falling - Malcolm X Quotes"

Ibu bapa haruslah memastikan supaya anak-anak tidak ketinggalan disebabkan mereka telah terbiar, atau sengaja dibiarkan.  Maksudnya :  mengikut darjah atau tahun, seseorang anak itu sepatutnya mampu mengikuti pelajarannya, memahami segala yang disampaikan guru, dapat membuat/menjawab latihan-latihan yang diberi dan luslus dengan cemerlang semua ujian dan peperiksaan.  Ini positif; jika negatif, bermaknya seseorang anak itu sudah ketinggalan kerana telah terbiar.  Inilah yang menyedihkan kita.  Kes seperti ini banyak berlaku sekarang.

Semakin seseorang itu "naik darjah/tingkatan" maka segala-galanya akan bertambah banyak, susah dan rumit.  Banyaknya masalah dan kesusahan dirasai oleh pihak yang terbiar dan ketinggalan.  Bagaimana pula pihak yang membiar, mengabai dan meninggalkan? Kemudian seseorang anak itu akan berasa bosan apabila menghadapi pelajaran.  

Selamatkanlah anak anda sebelum terlambat!  Bertindaklah sekarang ini juga!

No comments:

Post a Comment

kelas tuisyen

Soal Tutup sejenak hai televisyen Supaya tumpuan tidak terganggu Patutkah anak belajar tuisyen Hingga dijadikan kehendak perlu? Jawab Supaya...